Explorare vs pasiune

img_1650

De multe ori adultii le spunem copiilor – sau altor adulti – „Urmeaza-ti pasiunea!” in legatura cu viitorul lor profesional sau personal. Dar oare e corect sa dam acest indemn?

Copiii, si multi dintre adulti, nu au fost in realitate expusi tuturor activitatilor posibile, cunosc doar o mica parte din lumea care ii inconjoara, nu au de unde sa stie care va fi pasiunea lor si daca ceea ce ii pasioneaza ii va ajuta si sa fie independenti economic. In schimb ii va ajuta poate mai mult sa exploreze noi activitati si sa vada la ce nivel pot ajunge cu ele si daca ii va interesa sa mearga mai departe cu ele doar ca pasiune sau si ca mijloc de trai.

Cum am spus intr-un post anterior copiii mei au studiat pian amandoi. Le placea nespus de mult, este in mod cert o pasiune pentru ei, dar nu si-au pus problema sa devina profesionisti. De fapt, fiul meu m-a lasat cu gura cascata acum multi ani – n-avea mai mult de noua ani – cand, in urma indemnurilor mele de a exersa mai mult (la randul meu, eu repetam ce ii spunea profesoara lui care, incantata de talentul lui, il incuraja sa studieze cel putin doua ore pe zi… el exersa cel mult jumatate de ora), mi-a raspuns foarte sigur pe el: „Mama, eu nu vreau sa devin pianist, eu vreau doar sa stiu sa cant bine la pian.”
Nu stiu inca ce poate sa insemne sa cante bine la pian pentru el, insa stiu ca si acum canta in fiecare zi – nu exerseaza mai mult de o ora jumatate in reprize – si ca nu are nivelul altora mai buni, dar a evoluat mult fata de anul trecut, el singur, fara profesor.
In schimb, e student la un curs de cinematografie unde invata toate secretele filmului si vrea sa-si faca din aceasta (alta) pasiune profesia lui.
(In toti acesti ani a desenat, scrie, a facut actorie, a ingrijit cai, taekwondo, a inventat obiecte, a reparat altele, a filmat si a editat micile lui filme, a gatit, a facut muzica si a citit foarte mult)

Fiica mea in schimb a ajuns intr-un punct in care folosirea pianului la un anumit nivel ii este necesara deoarece a ales (din multe, multe pasiuni pe care le are – si din cauza asta alegerea a fost foarte grea) sa studieze canto si doreste sa profeseze in domeniu.
(Intre timp a desenat, scrie, a facut babysitting, balet, a ingrijit cai, a cantat, a invatat limbi straine, a gatit, a facut muzica si a citit foarte mult)

Asa ca mai degraba as spune ca au explorat mai multe domenii sau activitati decat ca si-au urmat pasiunea, deoarece de unde pot ei sa stie care este sau va fi cu adevarat pasiunea lor in viitor? Nu cunosc inca bine lumea si viata, mai au inca de explorat si de aprofundat in explorarile lor.

Asa incat asta ar fi indemnul meu pentru oricine: exploreaza, nu se stie peste ce lucruri minunate dai, lucruri pe care nici nu le visai de mic sau chiar de tanar, poate pentru ca nu stiai de existenta lor sau poate pentru ca nici nu au existat pana acum.
Iar pentru parinti evident indemnul ar fi: lasati copiii sa exploreze si explorati impreuna cu ei, daca e nevoie.

Lasă un răspuns

